Kvällsinlägg..

Stockholmsbörsen klarade sig mycket bra idag. Detta kan vi tacka verkstadsbolagen för. Dagen dominerades åter igen av dålig statistik ifrån USA. Men köparna var snabbt inne och handlade tillbaka aktierna efter varje dipp under hela dagen. Bankaktierna gick mycket sämre än verkstadsaktierna. Verkstadsaktierna har som jag tidigare poängterat väldigt stora blankningspositioner som efter gårdagens rally kan börja svida för vissa investerare. Jag tycker annars att verkstadsaktierna som många är mycket dollarkänsliga borde ta storstryk nu när dollarn faller tydligt under 6kr. Säljarna lyckades nu under kvällen hålla kvar kontrollen över börserna i USA. Dessutom kom Oracle med en relativt dålig rapport efter stängning och sänktes med cirka 9% i efterhandeln. Jag förtydligade att de rallyn vi sett i USA varit på väldigt låg volym. Därför var jag mycket skeptisk till de uppgångarna som lyckades ta sig över det fallande 50dgm i många av de amerikanska indexen. Det känns som att de försöker lura in svaga köpare och "squeeza" lite blankare innan de pressar ned börsen igen på allvar. Så länge det 50dgm pekar nedåt förhåller jag mig negativt inställd till den långa trenden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0