Helgens lugn har nu infunnit sig...

.. och efter ytterliggare en mycket volatil vecka kan vi nu titta lite mer objektivt på marknaden. Föregående vecka såg vi OMXS30 få kraftig motstånd vid det fallande 50dgm som också var en nivå av en tidigare lägre topp. OMXSPI det något bredare indexet lyckades ta sig förbi denna topp men fallerade snabbt. En sådan "failed move" brukar ofta resultera i en snabb och kraftfull rörelse i motsatt riktning. Huvudstödet för OMXSPI ligger på 297 punkter för OMXS30 på cirka 905 punkter. Faller vi under denna nivå vilket jag ser som mest troligt får vi se en fortsatt nedgång. Då kan de optimister som tror sig funnit botten se sina positioner vara i farozonen. I slutet av denna vecka har jag sett att verkstadsbolagen klarat sig mycket bra i nedgångarna. Banker, bygg och telekom bolagen var de som tog mest stryk. Jag tror att en av anledningarna till att verkstadsbolagen klarar sig bättre är att det finns stora blankningspositioner i dessa bolag. Främst förhållande till volymen. Som exempel hade Atlas Copco nästa 23 miljoner aktier blankade föregående vecka. Igår hade Atlas en volym på nästan exakt 10 miljoner aktier. Det krävs alltså mer än två hela dagar konstant nettoköp för att stänga dessa positioner. Liknande utveckling med ABB som hade 10 miljoner aktier blankade och en daglig volym på 5 miljoner. Det finns alltså mer aktier blankade i dessa bolag i förhållande till volymen än i Ericsson som verkligen gått uruselt förhållande. Ericsson har mindre än två dagars nettoköp för att få sina 184 miljoner blankningar täckta. Dessutom vill jag uppmärksamma att Nasdaq indexet har passerat sina tidigare lows från januari och SP500 och Dow Jones är väldigt nära att göra så. Det är därför inte mycket som får mig att tro att vi inte får se samma sak i våra index. Då spelar det ingen roll hur "billiga" aktierna är eller hur många köpråd de har från storbankerna. När rädslan infinner sig igen är det fortsatt nedsida som infinner sig. Vi är forsättningsvis och har så varit under en längre tid i en "bear market". Det lär hålla i sig tills vi ser en tydlig förbättring i USA:s macrostatistik. Detta lär vi inte få se på ett bra tag. Det ska bli kul att se reaktionerna när dollarn faller under 6kr vilket bara är en tidsfråga innan den gör. Då kommer inte heller dollarkänsliga verkstadsföretag stå emot nedgångarna.... 
Ha en forsatt  trevlig helg!!!

(Shit va negativ jag är.. Var jag objektiv nu?Jag tror faktiskt det...)

Kommentarer
Postat av: +15%

Vår-rallyt startar snart och Bernanke håller i startpistolen.

2008-03-08 @ 19:08:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0