Fallande olja och stigande dollar...

Man brukar i regel säga att börsen går upp 2/3 och ned 1/3 historiskt sett. Det är därför alltid lättare att hålla sig till gänget som tror på ständig uppgång. I längden är detta ett vinnande koncept. Titta på Aktiestinsen som exempel. Jag ser det inte som något imponerande att vara 91 år och ha köpt aktier sedan 1946 och bara hålla kvar vid dessa resten av livet. Blir man bara tillräckligt gammal blir man rik eftersom börsen trots allt går upp 2/3 av tiden.

Vad vill jag då få sagt med detta inlägg?
Många försöker vända negativa nyheter till något positivt under en "bear market" även att trenderna är tydligt nedåt. Så fort vi har ett par dagars uppgångar så är nedgångsperioden slut. Dessa eviga optimister får trots allt rätt någon gång under denna nedgångsperioden. Så småningom kommer börsen vända upp. Men om börsen vänder upp nu handlar det enbart om tur och då kunde man lika gärna gått och köpt en lott. Nu talar jag om ett längre perspektiv. Jag menar absolut inte att det inte går att göra fina pengar på uppsidan. Är man snabb med att ta vinster och aggressiv i sin handel så är det mumma med hög volatilitet och stora blankare.

För att återgå till det längre perspektivet. Den senaste tidens optimister har tagit det fallande oljepriset och den stigande dollarn som anledning till att det är "the bottom" vi snackar om nu igen. Såg en kommentar idag om att den sämre än väntade tyska IFO-statistiken trots allt kan vara positiv. Det kan stärka dollarn och få oljepriset på ytterliggare fall. Det gjorde den också, inget fel i det. Men skulle detta ändra hela sentimentet? Tror knappast det. Vi har redan sett oljan falla från nästan 150 dollar ned till cirka 110 dollar på en mycket kort tid. Samtidigt som dollarn stigit från strax under 6 kronor till en bit över 6.40. Vad har vi sett för effekt på börsen? Vi är nu 50 punkter från årslägsta. Riskerna att oljan ska falla under 100 dollar ser jag som mycket små. Samtidigt som jag tror dollarn kommer ha stora svårigheter att ta sig över 6.50. Jag ser därför att den nyvunna optimismen med fallande oljepriser och stigande dollar snart är bortglömd.

USA de eviga optimisternas land har klarat sig hyfsat under denna nedgång. Det är främst banksektorn som tagit stryk och det verkar nästan som om de inte tror att den övriga ekonomin kommer ta stryk av denna kris. En del index var nyligen nästan uppe på årshögsta vilket jag endast tolkar på ett sätt. Det finns betydande fallhöjd i USA vilket kan dra ned oss djupare än någon någonsin kunde tro. Trots fallande oljepris och stigande dollar.

Självklart måste man försöka hålla kvar sin objektivtet i ett klimat som detta. Jag vill inte vara sen med att inse att en vändning är på väg. Men hittills finner jag inte några som helst bevis på detta mer än ett par dagar med lite "short squeeze" rörelser. Vi fann idag kortsiktigt stöd runt 845 punkter. Faller vi under denna nivå är lowsen på 830 punkter nästan potentiella stöd därefter får vi leta oss ned mot årslägsta. "Trots fallande olja och stigande dollar".... Mycket märkligt =)

Kommentarer
Postat av: Flute

Mycket bra sammanfattning av marknadsläget. Att USA-börserna lyckats hålla sig uppe så bra som de har är ju närmast att betrakta som ett under, med tanke på de ekonomiska problemen "over there".

Själv väntar jag bara på att en eller flera av GM, Ford och Chrysler ska gå i putten rejält. Då kanske insikten kommer i USA. Biljättarna lever ju verkligen på lånad tid (och pengar).

2008-08-26 @ 13:18:34
URL: http://flutetankar.blogspot.com
Postat av: Erik

Hej!



Skulle vara intressant att höra vad för sorts instrument du använder dig av när du t.ex. går kort i en tillgång av något slag ex. ett index?

Är det blankning, optioner, CFDs eller vad använder du dig av?



mvh

2008-08-26 @ 13:33:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0