SKF och SEB

Många aktier börjar nu så sakta bilda mönster som kan vara tecken på fortsatta uppgångar. Jag har här två kandidater. Det är fortfarande väldigt volatilt på marknaden och risken för ytterliggare besvikelser i form av rapporter och statistik ifrån USA är överhängande. Men när det kommer till investeringar så måste man tyvärr ta risker.  

Här under har jag en graf på SKF. SKF ser ut att ha motstånd på de nivåer den handlas nu (120-121 kr). Lyckas köparna pressa upp aktien genom detta motståndet och hålla kvar momentumet tror jag på en fin uppgångsfas.  Det är mycket positivt att se det 50 dgm börja stiga men det 200 dgm är fortfarande fallande. Skulle SKF tappa momentum och falla under 110 kr (röda linjen) får man stänga positionen med förlust.
284690-93

Eftersom investering handlar mycket om att sprida risker och differentiera sin portfölj. Fann jag att en bank som brukar vara den motstående sektorn skulle vara ett bra alternativ. SEB som jag har lagt upp här är något av en högrisk bankaktie. Men eftersom jag hade en lyckad analys med att plocka toppen i höstas tänkte jag ge mig på ett nytt försök. Bankerna har tagit mer stryk än verkstadsbolagen. Här vill jag också se ett lyft upp igenom motståndsnivåerna runt 162-163 kr (blå linje). Det 50 dgm. är något mer tveksamt stigande här.  I SEB skulle jag nog ta förlust om aktien faller under 150kr. Det är mycket tal om nedskrivningar inom banksektorn vilket bör beaktas. Därför kan man tänka sig att exponera sig lite lättare mot banksektorn. Speciellt när det är här problemen för denna nedgång legat. SHB tog nyligen en relativt stor nedskrivning och det kan tänkas att SEB också kommer behöva göra så.   
284690-94

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0