Stängning Onsdag

OMXS30 +1,03% DJ + 0,72% SP500 + 0,54% Nasdaq +0,58%. Stängningar var idag klart på plus. Dragloket hette HM idag (hoppas någon gick in på pullbacken igår som jag nämnde här om dagen). 14.30 kom orderingången för varaktiga varor in. Denna var sämre än förväntat. Första reagerade marknaden sunt med att sänka kurserna för någon minut. Men snart kom köparna in och tryckte upp USA futures igen och stockholmsbörsen följde med. Klart är att USA går bra mycket starkare än Stockholm. Man måste nog ha i åtanke att USA har en nedåtgående räntebana framför sig medan Sverige har en uppåtgående. Satt dessutom och kollade runt lite på världens börsindex. Fick fram en graf över HangSeng-indexet (Kina). Allt jag kan säga om detta är "exhaust rally" lång väg. Så här såg många aktier och index ut precis innan det bar av nedåt runt 2000. Det finns extremt bra pengar att tjäna vid sådana här "rallyn" det gäller bara att kliva av i tid. De håller gärna på längre än vad någon vågar tro. Girigheten är på topp och ingen vill missa en fortsatt uppgång. Jag har dock fått känslan att en inflation som inte skådats på över 11 år och en överhettad ekonomi kommer kollapsa förr eller senare. Och om man kollar in grafen så kan det sammanfalla väl. Hur mycket påverkan detta har på vår egen börs låter jag vara osagt. 284690-31

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0