Öppning 14/9

Denna fredag morgon öppnar med sjunkande kurser. Det är egentligen inget negativt som inträffat utan bara lite sund vinsthemtagning efter ett par dagars uppgång (än så länge). Tyngst går bankerna i den tidiga handeln. Swedbank har gått riktigt tungt och är redan ned över 2%. Jag förväntar mig att bankernas nedgång snart kommer intensifieras och swedbank är ledaren för sektorn nedåt.
284690-27

Idag kommer det en hel del macrosiffror ifrån USA som verkligen kan sätta prägel på börsen. 14.30 kommer bytesbalans, importpriser och detaljhandel. Industriproduktion kommer 15.15 och 16.00 kommer Michigan-indexet.  Allt som kommer in långt ifrån estimatet kan komma att bli negativt för börsen. Jag tror inte marknadsaktörer vill se osäkerhet då FED ska komma med sitt räntebesked på tisdag. Många har prisat in en räntesänkning på hela 0.5% punkter men de flesta tror på 0.25%. Även om räntesänkningen kommer så tror jag endast på en kortvarig uppgång. Det  mesta kommer ifatt marknaden. Det kommer hela tiden visa sig vid all sorts statistik hur kreditkrisen har gjort sig påmind. Dessutom bör man inte bli förvånad om det inte kommer en räntesänkning. Big Ben poängterade för inte så länge sedan att det inte är FED:s sak att städa upp efter investerare och låntagare. Hur marknaden kommer reagera om räntesänkningen inte kommer blir mycket intressant.

Kommentarer
Postat av: erik

http://widdly.com/users/GzBa/OMX%20STOCKHOLM/OMXS30/Chart/
så här ser jag på omxs30. Bryts motståndet sedan våren 2006 så kommer vi nog få en kraftig korrigering.

2007-09-14 @ 14:09:50
Postat av: TT

Det är ett tänkbart scenario om det är början av en riktig "bearmarket" vi nu ser. Det är dock en bra bit kvar då den nivån ligger nedåt 870 punkter. Ber om ursäkt att jag inte hunnit uppdatera er på rörelserna på börsen. Det är svårt att koncentrera sig på att skriva när man är inne i ett sådant här marknadsklimat.

2007-09-14 @ 15:20:02
URL: http://ttrading.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0