Analys?

Av 134 ekonomer Bloomberg talade med innan räntebeskedet kom ut trodde 23 på en sänkning med 0,5% och 105 på en 0,25% sänkning. Sex hörde till gruppen som trodde på en oförändrad ränta. Att spekulera i hur ränteändringar ska komma in är helt onödigt som privatperson då du aldrig har samma resurser som experterna på de stora bankerna. Vad jag gjorde för flera veckor sedan var att på Ben Bernankes tal uppmärksammade yttrandet, det är inte FED:s sak att städa upp efter dåliga investeringar och högrisk låntagare. Jag påpekade att detta kunde vara hans sätt att säga att det inte blir någon räntesänkning. Jag målade upp ett tänkbart scenario därefter. Sen får vissa tolka det som dom vill. Om man vill bli framgångsrik på börsen bör man inte chansa på statistik eller räntelägen. Vad man bör göra är att studera hur marknaden agerar.
För att gå tillbaka till grunderna handlar allt om tillgång och efterfrågan. Idag gick börsen upp med 3,63% vad man kan utläsa av detta är att det var en högre efterfrågan än det fanns tillgång på värdepapper. Det är egentligen dessa enkla grundpelare den tekniska analysen är uppbyggd på. Vad man kan utläsa ur grafen av OMXS30 för tillfället är att tillgång och efterfrågan kommer närmre varandra. Det har bildats en triangel där köpare och säljare blir mer aggressiva från båda håll. En triangel bör ses som en fortsättningsformation då det alltid är större sannolikhet att trenden fortsätter än att den bryts. Det 50-dagars  glidande medelvärdet faller och håller på att skära ned genom det 200-dagars glidande medelvärdet. Vilket kan ses som ett "deathcross" men detta är mest snack enligt mig.  Vad man bör studera är priset och det säger att köpare och säljare är väldigt nära varandra. Men tillslut blir efterfrågan för stor eller tillgången för hög. Vilket resulterar i att triangeln bryts. Sänkningen av räntan gör att ett utbrott på uppsidan är mycket troligt. Samtidigt som trenden är fortsatt nedåt. Bryts triangeln i överkant skulle jag invänta en pullback då indexet stigit mycket snabbt de 2 senaste dagarna innan jag köper på mig aktier ur investeringssynpunkt. OBS! Detta var ett tänkbart scenario. Det andra är att börsen faller tillbaka och bryter inte upp utan ny statistik visar på att USA går knackigt och indexet bryter nedåt ur triangeln istället. Då är trenden intakt och fortsatt nedgång är mest trolig. I båda fallen måste dock indexet ta sig förbi 1240 i överkant och 1127 i nederkant för att trenden ska vara konfirmerad.  
284690-28
Jag hoppas att jag gjorde det hyfsat lätt att förstå hur man bygger upp en analys. Man måste alltid vara beredd på att förutsättningarna ändras. Gör man inte det kommer man aldrig göra pengar på börsen. Flexibilitet och ta förluster snabbt är nyckel till framgång. Självfallet är "buy and hold" en bra investeringsteknik om man vill spara på väldigt lång sikt. Men vad gör du om du köpte Ericsson den 7 mars 2000 och fortfarande sitter kvar? Det hade nog varit bättre att inse att man hade fel och tagit förlusten snabbt. Sedan måste jag återigen påpeka att det spelar ingen roll hur statistik eller räntebesked kommer in. Det som spelar roll är hur marknaden tar emot statistiken/beskedet... (Tack för komplimangen om min ålder BTW...)

Kommentarer
Postat av: Funker

Nu kanske till och med david förstår hur du tänker:)

2007-09-19 @ 22:46:49
Postat av: Allysson

En snabbare analys av Allysson:
Grunden till oron senaste tiden är Amerika och dess bolånemarknad och bolån, subprime. Den oron beror naturligtvis på idioter som tar lån de inte har täckning för. Å andra sidan, subprimelånen får oftast tas amorterings- och räntefritt under flertalet år, och under de senaste 2 åren har FED höjt räntan 14ggr tror jag. Naturligtvis innebär det en chock och en helt annan kalkyl för en låntagare jämfört mot när lånet togs. En räntesänkning på 50 punkter i tisdags samt 25 ett par veckor innan, gör naturligtvis det enklare för många människor. Självklart kommer många misslyckas ändå - men det har man naturligtvis beräknat i ett högriskhypotek.
Rimligtvis bör en räntesänkning av den här storleken stilla finansmarknaden framöver. Mitt tips är att börsen gör 10-15% plus på 1-2 månader nu.

2007-09-20 @ 08:46:08
Postat av: Allysson

David har inget internet längre. Han satte hela kåken på att räntan inte skulle sänkas och nu äger han ingenting mer...

2007-09-20 @ 15:28:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0