Stängning Tisdag

OMXS30 stängde  på -3,66%. Ericsson var som alla säkert vet den bidragande faktorn till detta fall. Aktien stängde på -23,81%. För övrigt kom SKF in med en lite sämre än väntad rapport och sjönk dryga 3%. Investor och en rad verkstadsbolag drabbades också av fallande kurser under dagen. USA började också dagen med fallande kurser. DJ stängde på -0,51% SP500 -0,66% och Nasdaq -0,58%. Dagens fall har skadat den tidigare uppåtgående trenden i OMXS30 allvarligt. Åter igen har börsen tappat riktning och nu behövs mer vägledning om vart vi ska ta vägen.

Angående fråga om nyemission
Först vill jag poängtera att en nyemissions påverkan på aktiekursen är omöjlig att förutspå. Aktiekursen kan påverkas negativt av det ökade antalet aktier och kravet på kapitalinsats. Samtidigt som man måste beakta vad det nya kapitalet ska användas till. Om det är en nyinvestering som beräknas vara fördelaktig kan detta säkerligen påverka kursen på ett positivt sätt. Ofta ser jag en nyemission som ett bra sätt att skaka om i ett företag som tappat ångan. Så bedömningen bör göras om man tror på investeringen eller vad det nya kapitalet ska användas till. Kortsiktigt brukar jag inte handla i bolag som har genomgått en nyemission då kursrörelserna brukar vara väldigt "fladdriga".

Kommentarer
Postat av: Anonym

Väldigt intressant att läsa din blogg, du gör bra analyser! För personer som mig själv, som inte kan någonting om TA - har du några tips på hur man lär sig? Program som används osv?

2007-10-17 @ 20:58:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0