Aspekter inom trading

För att bli en framgångsrik trader finns det ett antal aspekter man måste beakta för att behärska området:

* Teknisk analys: alla som ska göra karriär inom trading måste (och då menar jag måste) ha en stabil grund i teknisk analys. Det finns oändligt mycket böcker som amerikanare har skrivit om ämnet men på svenska finns det "boken om teknisk analys". Men till saken teknisk analys måste jag påpeka att det krävs en oändlig massa timmar av studerande och tillämpning innan man behärskar tekniken. Känt citat som verkligen stämmer in i trading är "it's not a science it's an art". Den tekniska analysen fungerar det är inget snack om saken. Men vad man måste inse är att ibland fallerar en setup som verkligen ser 100%ig ut. Jag skulle till och med hävda att man till mångt och mycket kan använda den tekniska analysen som en spåkula. Men för att kunna göra detta måste man ha fruktansvärt mycket rutin och blick för rythmen av hur aktier rör sig.

*Stoploss: en stoploss är när ett prisobjektiv blir träffat och aktien gått i fel riktning. Någonstans måste förlusten tas. Och jag måste påpeka av egen erfarenhet, förlusten är betydligt mycket lättare att ta när den är liten mot när den är stor. Så tighta SL särskilt till en början. För det kommer gå åt fel håll för dina aktier mer än en gång det kan jag lova.

*Disciplin: Utan självdisciplin behöver du inte äns börja trada. För det första tar det extremt många timmar att få ögonen för trading. Då snackar vi 8.45 till 17.30 varje dag alla dagar i veckan och det kommer ändå ta ett halvår innan man börjar bli vän med graferna, orderböckerna och andra aktörer. Disciplinen kommer också in när det är dags att ta en förlust. Jag tror att jag är känd för att ha en ypperlig självdisciplin. Det är inte särskilt många som klarar att tvinga sig själv att träna 360 dagar på ett år med bara 5 vilodagar. Detta speglas också i tradingen. Jag erkänner att jag har också ibland svårt att ta en förlust som blivit några kronor för stor mot vad jag tänkt från första början. Samtidigt måste man med rutin kunna se vad som är ett försök till att skaka ut en ur en position eller om trenden verkligen har vänt åt fel håll. Jag tror att disciplin kommer med rutin that's it!

*Kapital: Utan kaptial är det kört. Men jag vill ändå säga att många tror nog att man behöver flera miljoner för att kunna syssla med trading. Dom kunde inte vara mera fel ute. Räkne exempel: 100000kr Delas på 2 positioner = 50000kr. En rörelse på 1% blir alltså 500kr per position. courtage 89 in 89 ut i regel. 500-178 = 322kr skatt = 96,6= 225,40 kvar på en 1% rörelse på en position. Oftast är man ute efter betydligt större rörelser än 1% måste man tillägga. Det går helt klart göra pengar på börsen men förlusterna måste hållas små.

*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0