Två tydliga scenarion...

Två tydliga scenarion börjar jag nu måla upp. Tar vi oss förbi den topp som bildades under måndag och tisdag som har högsta punkt på 1136.58 tror jag på fortsatt uppgång. Fortsätter börsen ned och passerar 1050 nivån igen tror jag på en mångårig "bear market" som följd. Köpråd som är baserade på att bolagen är billiga till tidigare vinster är av ingen som helst betydelse. Glitnirs analytiker får gärna påstå att "bolagen är billiga! vi SKA upp!". Börsen justerar sig innan tillväxten och vinsterna kommer ned. Detta har skett genom historien så varför skulle det bli annorlunda nu? Sedan börjar dom handla upp aktier igen lagom till att tillväxten börjar vända den negativa trenden.  Lär från historien! Den uppgång vi kan få se om 1136.58 passeras bör därför bli relativt kortvarig. Men som alltid måste man ha ett öppet sinne och anpassa sig om det finns bevis för annat. Är du trångsynt kommer du aldrig göra några pengar på aktier..(På grafen ska det stå 1050 och inte 1150.. tack Erik! =)..)
284690-59

Kommentarer
Postat av: erik

tror inte riktigt på dina scenarion. Lite paradoxalt att om omxs30 går under 1150 så blir det mångaårig nedgång. Senast jag kolla va den redan de :P
Själv tror jag att omxs30 kan fortsätta ner om den går under 1050 ;)

2007-12-13 @ 14:47:44
Postat av: TT

Då vi snackar den längre trenden spelar inte 1050 eller 1046,50 någon större roll. Ett fallande 200-dagars glidande medelvärde har inte skådats sedan fallet 2000 till det planade ut sommaren 2003 (det var det jag grundande det antagandet på =)). Lite hårddraget kanske men inte fullt omöjligt... Men självklart skulle jag lagt till "potentiellt" scenario..

2007-12-13 @ 17:20:19
Postat av: erik

hehe tror inte du fatta riktigt...kolla in bilden igen. du skrev att de blir fall under 1150 ... :)

2007-12-13 @ 22:40:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0