Gott nytt år! (eller?)

Så till att börja med vill jag be om ursäkt för den dåliga uppdateringen av bloggen. Jag ska ta mig i kragen under 2008 och hålla den mer frekvent uppdaterad. Anledningen till den sämre uppdateringen är bland annat att jag håller på att byta mäklare och avsluta detta årets trading.

Som det ser ut så har 2007 varit en enda stor toppformation. I november bröt vi ned under toppformtionens nacklinje. Vart på vi nu har haft en rekyl upp i denna tidigare stödnivå som då agerade motstånd. Denna nivå har legat runt 1140 punkter. Vilken jag markerat och är den övre svarta linjen. Lyckas indexet vända upp och bryta över denna nivå ska man se setupen som fallerad. Detta tror jag dock är mindre troligt. Snart tror jag vi kommer få se ett fall under 1050-nivån vart på ytterliggare sälj kommer in i marknaden. Varför detta är mer troligt beror på att både det 50-dagars och det 200-dagars glidande medelvärdet pekar nedåt. Det som skulle kunna motsätta sig detta är att USA går starkt främst Nasdaq. Men det finns flera sektorer som är mycket svaga i USA och ekonomin är som många kanske märkt inte helt frisk. Men man slutar aldrig att förvånas över deras girighet. 2008 kommer alltså sammanfattningsvis bli ett svagt börsår som det ser ut nu. Men allt kan ändras väldigt snabbt. Att spekulera i vart index kommer ligga på vid nästa nyår är näst intill omöjligt. Men en ren gissning för 2008 är -15% till -20% för OMXS30.   
284690-61

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0