Under dödtimmarna...

När börsen avverkat de första handelstimmarna brukar det lugna ned sig ordentligt för lunch. Man får då en del tid att sysselsätta sig med annat. Även om jag inte lämnar skrivbordsstolen. (har alltid ett vakande öga på positionerna under hela tradingsessionen) Under dessa något tråkiga timmar händer det att jag läser en del börshistoria. Just nu så är jag inne på "How legendary traders made millions" skriven av John Boik. Boik går igenom historien från sent 1800-tal till början av 2005. Det är andra gången jag läser denna bok. Så ihop med det rådande marknadsklimatet kollar jag då närmare på de stora börsfallen. Ett mönster som är tydligt återkommande så och nu är att efter marknaden slagit flera "all time highs" så drabbas marknaden av en rad dagar med stort säljtryck. Detta är ett återkommande beteende som synts vid flera tillfällen bland annat vid fallet 1929. Alltså vid marknads toppar. Oftast så börjar de ledande bolagen som visat vägen under uppgången toppa och deras 50-dagars glidande medelvärde börjar falla. Detta påpekade jag för många veckor sedan. Enligt historien så är detta ett ganska vanligt och återkommande scenario. 1987 visades detta beteende i en del av de tidigare ledarna på USA-börserna. Man kan säkert hävda att man kan se likheter i de flesta marknader bara man letar tillräckligt. Men till saken hör att denna marknadscykeln är redan "extended". Folk talar om den moderna ekonomin som aldrig upplever några tillbakagångar. Då vill jag bara skjuta in en parentes (så sa dom 1999-2000 också). När rädslan sätter in går förnuftet ut. Så kommer det alltid se ut... Följ trenden vilken nu mer är nedåt! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0