Stängning 29/8

Stockholmsbörsen stängde lite oväntat på +1.40%. Detta efter att USA öppnade med stigande kurser. Stängningskurserna i USA blev också dom väldigt positiva DJ +1,9% Nasdaq +2,50% SP 500 2,19%. Anledningen till uppgången tros vara spekulationer om en kommande räntesänkning. Vad Ben Bernanke kommer säga på fredag kommer därför spela större roll. Säger han att inflationen fortsatt är det största hotet för USA:s ekonomi kan jag garantera ett rejält fall. Jag är imponerad över en så kraftig uppgång kommer. Trots information om att bolånekrisen även smittat av sig till dyrare hem med högre kreditvärdighet. Jag vill trots alla uppgångar idag fortfarande påpeka att trenden är nedåt. Jag kan tänka mig att vi kommer att komma till en mer avgörande fas i slutet av denna veckan eller i början av nästa.  Fortfarande allt för hög risk att gå in långt i marknaden. (långt = vanligt köp av aktier) (kort = blankning, spekulation i fall)

Kommentarer
Postat av: Ulf E

Jag har mycket svårt att tro, att om Bernanke sänker styrräntan den 18 sept så är alla finansiella problem lösta och alla världens börser kan fortsätta uppåt mot nya A-T-H-nivåer.
USA kan fortsätta med sina gigantiska dubbla underskott. Fastigheterna i USA kan fortsätta att stiga i värde, så att subprime-lånen kan behålla sina AAA-betyg och låntagarna i lugn och ro kan betala sina framtida räntehöjningar.
Samtidigt som kärn-inflationen ligger kvar på 2%.
Det är något som inte stämmer.....

2007-08-30 @ 14:46:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0