När börsen faller. Andra investeringsalternativ.

På förfrågan om andra investeringsalternativ när börsen faller har jag jobbat ned ett par alternativ med dess för och nackdelar.
Vissa kräver mer erfarenhet i form av analys. Andra kan vem som investera i utan att riskera allt för mycket. Som investerare eller trader ska alltid risken kontrolleras. Gör man inte detta på ett korrekt sätt så minskar man chanserna för vinst drastiskt. "defence wins the game" som det heter. Därför anser jag att ett investeringsalternativ som man inte förstår sig på är ingen idé att investera i. Det kommer enbart sluta med förluster.

Så här kommer ett par alternativ.

Xact Bear
 är en ETF-fond som handlas som en aktie. Man måste alltså ha en aktiedepå för att handla i denna. Fonden stiger om OMXS30 går ned. Så tror du att börsen ska falla så är detta ett perfekt investeringsalternativ. Fonden har en hävstångseffekt eller även kallat ett Betavärde på 1.5. Vad som menas med detta är att om börsen sjunker med 1% stiger fonden med 1.5%. Även om fonden handlas som en aktie sker beskattning som en fond. Du behöver alltså inte gör något jobb själv när vinst eller förlust ska beskattas. Nackdelen är att du behöver ha en lite mer övergripande förståelse i form av analys anser jag. Risken för förlust är större i en sådan här fond som är direkt kopplad till index än en fond som har en förvaltare.

Räntefonder är en fond som är placerad i räntebärande papper. Typ obligationer och statsskuldsväxlar. Detta brukar vara en normal investeringstyp då börsen faller. Det finns olika typer av räntefonder. Korta eller långa räntefonder. Korta räntefonder är oftast förknippade med lite mindre risk. Man kan av en sådan fond förvänta sig en genomsnittlig avkastning på 2-4%. Säkerheten är relativt hög. Långa räntefonder av typen obligationsfonder placerar på längre sikt och risken blir lite högre men med en högre chans till bättre avkastning. Risken är dock betydligt mindre än en i aktiefond. Positivt för en räntefond brukar vara när räntan går ned och tvärtom om räntan går upp. Vid räntehöjningar brukar de längre räntefonderna sjunka i värde tvärtom vid sänkningar.

Blankning är mycket spekulativt. Blankning är när man lånar aktier av någon (oftast sin mäklare) säljer aktierna och försöker sedan köpa tillbaka aktierna billigare än när man sålde dom. Sedan lämnar man tillbaka aktierna till den man lånat dem av. Blankning är troligtvis det svåraste du kan syssla med på börsen. Det är också det placeringsalternativ som har överlägset störst risk. En aktie kan faktiskt stiga hur mycket som helst så din förlust kan bli oändlig. Detta vågar jag dock sticka ut näsan och säga att det aldrig händer. Dessutom vill jag påpeka att blankning kan ge otroligt bra avkastning om man är duktig på det. En aktie går alltid ner snabbare än vad den går upp. När man blankar tillkommer även avgifter för värdepapperslån och ränta för värdepapperslån. Själv blankar jag endast intradag. Då tar min mäklare inte ut någon avgift eller ränta mer än vanligt courtage. Detta kräver extremt mycket erfarenhet så jag avråder de flesta ifrån detta investeringsalternativ.

Säljoptioner kan man köpa om man tror att börsen kan ha en knackig tid framför sig. Man köper en option för att om en given tid få sälja sin "vara" till ett specifikt pris och inte mindre. För detta betalar man en premie. I vårat fall eftersom vi spekulerar på börsen är det främst aktier vi köper säljoptioner i. På detta vis vet du max risken vilken är premien. Samtidigt kan du tjäna pengar på om aktien sjunker på samma sätt som en blankning. Du har fortfarande rätten att sälja din aktie till det förut bestämda priset. Sedan kan du gå in i marknaden och köpa samma aktier men då fler till ett billigare pris. Du börjar inte gå plus förrän optionen blivit så mycket värd att premien täcks. Jag hoppas min förklaring är lättförstådd.

Detta var några vanliga alternativ till börsfall. Det finns självklart fler men detta anser jag vara de vanligaste. Det är onödigt att röra till det mer då många alternativ kräver stor kunskap. Många ger sig in på börsen och spekulerar på tips ifrån andra. Detta är det största misstag någon kan göra enligt min mening. Lyssna på andra funkar sällan. Gör din egen analys antingen fundamental eller teknisk. Gör upp en plan på hur affären/investeringen ska se ut. Hur mycket av kapitalet kan du riskera? Erkänn för dig själv när det går fel. Ta förlusten och fundera över vad som gick fel. Gör en ny analys med hjälp av din nyligen lärda läxa och ge dig in igen. Detta är det enda sättet man kan få förståelse för marknaden enligt min mening. Man måste in och "fightas" det finns ingen som går in på marknaden och gör pengar från första till sista affären. Är man ovan vid aktiehandel rekommenderar jag att ta man tar extremt små förluster till en början.

För många tror jag att det bästa ändå är att placera sitt kapital i lågrisk räntefonder eller på sparkontot. Hedgefonder som kollapsar och bolånekrisen som kan smittat av sig till övriga ekonomin kommer ha ett grepp om marknaden en längre tid.

Fick ett mail ifrån en "börsanalytiker" som tyckte jag var "för ung" och inte hade den erfarenhet av marknaden som han ansåg sig ha. Han hävdade att jag tar mina analyser ifrån andra sidor och publicerar dom här. Den enda som fick ett självförtroende lyft av det mailet var jag själv. Då jag alltid förespråkar att man ska ha sina egna idéer. Antagligen låg han väldigt tungt investerad när OMXS30 stod i 1320 punkter (nu 1170) och stör sig på sådana som gjort pengar genom blankning på nedgången. Jag kommer fortsätta blanka tills trenden visar på att den är redo att stiga igen.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Tack för ett mycket intressant inlägg om andra investeringsalternativ!
En bra investering jag gjort i år var att flytta över mina bolån från Swedbank till Länsförsäkringar som har en kampanj med två månaders gratis ränta. Sparade in hela 7000:- netto! Så det finns mycket annat att se över i sin ekonomi än rena investeringar på aktie/fond marknaden.
Vad är din synpunkt på aktieindexobligationer, exempelvis dessa som länsförsäkringar erbjuder just nu?
http://www3.lansforsakringar.se/Bergslagen/Privat/Bank/Spara_och_placera/Aktieindexobligationer/Aktuella_erbjudanden/default.htm

2007-08-13 @ 11:27:44
Postat av: TT

Tänkte först ta med Aktieindexobligationer när börsen faller. Men jag tycker det är fel att gå in när börserna faller världen om. Även om du är kapitalskyddad så är det fel ingångspunkt att gå in när det fortfarande faller. Tillväxtmarknader faller betydligt mer när de stora globala indexen faller. Men om börserna börjar se starka ut igen så såg ju dessa alternativ väldigt intressanta ut.

2007-08-13 @ 12:22:45
URL: http://ttrading.blogg.se
Postat av: Räntefonder.com

Jag håller med att räntefonder är bra när börsen går ner men det finns också räntefonder som oftast går ner när börsen går ner också.

Vill du läsa mer om räntefonder kan du göra det på http://www.rantefonder.com

Det finns mycket att tänka på innan du spar i en räntefond också. Vad är viktigt för dig utifrån din ekonomiska situation (riskvillighet, tidshorisont etc).

2008-03-01 @ 17:38:38
URL: http://www.rantefonder.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0