Macrostatistik

Stockholmsbörsen reagerade positivt på den macrostatistik som kom ifrån USA idag. Både orderingången för varaktiga varor 14.30 och försäljning av nya husbyggen 16.00 kom in bättre än väntat.  Stockholmsbörsen reagerade starkare än marknaden i USA gjorde. Vad detta beror på låter jag vara osagt. När jag satt och lyssnade på bloomberg radio strax efter siffrorna kommit ut hörde jag en analytiker tala. Han sa att detta ändå inte kunde ses som några särskilt positiva siffror. Husmarknaden är långt ifrån att repa sig påstod han. Det är därför marknaden inte reagerade nämnvärt i USA. Detta är också siffror på kontrakterade husköp och tydligen är det väldigt vanligt att man tar tillbaka dessa husköp så siffrorna måste tas med en nypa salt enligt analytikern.

Det känns verkligen som om jag letar negativa saker att skriva om när alla analytiker här i Sverige pratar om hur marknaden ska fortsätta upp i all evighet. Jag hävdar dock fortfarande att man ska göra sin egen analys av marknaden och inte lyssna på någon annan. Det är trots allt ingen som har en spåkula. Därför kommer jag fortsätta vara negativt inställd till marknaden så länge det 50 dagars glidande medelvärdet pekar nedåt. Samtidigt ska jag inte påstå att jag inte gör pengar på den långa sidan under en dag som denna. Självklart går det att handla långt men detta endast väldigt kortsiktigt. Ur investeringssynpunkt tycker jag man ska fortsätta att hålla sig borta ifrån marknaden ett tag till.

Kommentarer
Postat av: moltas

Vet inte hur jag hittade den här bloggen, men just nu passar den mig perfekt. Sitter på lite av samma känsla, tror iofs många väntar sig en sväng ner igen. Tiden talar alltid för bullmarknaden, men denna gång tror jag inte de negativa nyheterna helt kommer att upphöra såsom varit fallet vid de tidigare "falska" korrektionerna. En "beartrend" efter den dramatiska fasen kan i värsta fall bli en mkt tråkig tradingmarknad, men än värre är det ju då för "long onlys"
Har lagt upp bloggen i favoriter & ska försöka följa!

2007-08-25 @ 00:49:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0