Jobb statistik

14.30 kom jobbstatistiken in. Vilket visade att det skapats färre jobb än förväntat. Först trodde jag detta skulle resultera i att börsen skulle falla skarpt. Men då futures endast föll marginellt så hörde jag analytiker i USA börja prata om att detta kan öka chanserna för en räntesänkning mot slutet av året. Vilket kan ses som positivt för börsen.
(Ytterliggare en utsvävning, råkade bara bli så) 
Man kan aldrig veta hur börsen ska tolka macrosiffror, resultat eller globala nyheter. Det är därför all fundamental analys är omöjlig att handla på kortsiktigt. Det enda som betalar är prissättning på aktien, indexet eller varan beroende på vad man handlar i. Det spelar ingen roll hur ett bolag presterat om det inte finns några som handlar upp aktien för att de tror på dess framtid. Däremot kan jag hålla med om att vid investering på längre sikt vill jag också ha sunda fundamentala förutsättningar i aktien. Men jag skulle inte lägga ned timvis för att jämföra P/E-tal eller räntabilitet m.m. för att se om aktien är köpvärd. Vad jag vill se är att bolaget har ett resultet som kommer in bra gång på gång. Då gör jag en knytning till den tekniska analysen som även kan tillämpas på fundamental analys. Detta låter väldigt motsägelsefullt, men det behöver det inte vara. Den tekniska analysen talar ofta om trender. Man ska oftast handla med den rådande trenden.  (ibland letar jag trendbrott för det kan bli bra pengar om de är sanna) Man har alltid större sannolikhet att lyckas med sina affärer om man följer trenden. Då det alltid är större sannolikhet att trenden håller i sig än att den bryts.  Om man då följer resultataten för en aktier som gör bra resultat gång efter gång så kan man se en trend. Ofta är det just så att ett bolag som börjar göra bra ifrån sig fortsätter så. Det finns programvaror som man kan föra in fundamental analys och göra om denna till diagram för att kunna studera resultatets trender och medelvärde och så vidare. Man kan då samman köra dessa emot prisutvecklingen på aktien och i investeringssynpunkt få en ännu mer träffsäker analys. Eller gör man helt enkelt så att man kollar senaste 10 kvartalsrapporterna och ser om man hittar ett uppåt gående eller nedåtgående mönster i aktien. Man behöver inte göra allt så krångligt.  Vad jag ville framhäva var att en sund trend i rapportfloden är bra om den går i samma riktning som aktiekursen. Hoppas det inte blev allt för luddigt nu...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0