Fredag stängning

Fredagen var en av de mest volatila dagar börsen skådat. Med en väldigt hög omsättning i många av de stora bolagen. Först öppnade börsen med snabbt fallande kurser på asienoro ned till nästan -1,5%. Sedan kom köparna in då nedgången var mycket utdragen och det var dags för en pullback. Köparna pressade då upp index till +1%. Men en marknad som är i en nedtrend med mycket ekonomisk oro kan falla tillbaka lika snabbt. Alla "rallyn" måste ses med ett vaksamt öga i en nedtrend. Då de sällan håller i sig väldigt länge. Börsen föll alltså tillbaka till cirka -1% åter igen. Efter att kurserna började leta sig tillbaka uppåt och tagit sig upp till cirka -0,7% inträffade något som endast kunde vara en stor global marknadsnyhet. Jag hade själv köpt tillbaka mina blankningar för något sa mig att detta är inte normalt marknadsbeteende. Köparna började bli aggressivare igen. Nu i efterhand frågar jag mig om inte nyheterna läcker ut till någon eller några stora institutioner innan dom når marknaden. Varför började futures stiga så sakta och Stockholm med dom strax innan nyheten kom ut? I alla fall kändes det som att aktierna var på väg att sticka. Några av aktierna bröt igenom motstånd utan bekymmer så jag gick in långt i Volvo vid 110.75 Någon minut senare exploderade Stockholmsbörsen och Volvo stack rakt upp. Jag förstod att det måste handla om en räntesänkning. Jag tog vinst i Volvo till 115.50 men aktien fortsatte en otrolig stigning till 119.00 som högst. +7%. Hade inte varit roligt att ligga blankad där. Börsen steg snabbt till +2.5% och stannade där ett tag och konsoliderade sin uppgång. Men efter ett tag började kurserna så sakta sjunka. Investerare började ifrågasätta om räntesänkningen kanske var bevis på att läget är värre än vad många trodde. Och en initial uppgång på USA börsen med indexreaktioner på upp till +3% utraderades nästan helt. Stockholm följde med och var ned till nollstrecket åter igen. Men ett avgörande kom någonstans innan stockholmsbörsens stängning "bullsen" fick åter makten och tryckte upp indexen. Stockholmsbörsen slutade med en uppgång på cirka 1.5% och USA höll i sina uppgångar hela kvällen och samtliga index stängde kraftigt uppåt. Så på måndag kan det bli ytterliggare rally. Om nu inte något nytt negativt kommer fram över helgen... Kom ihåg! Vi är fortfarande i en nedtrend. Rädslan styr fortfarande marknaden...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0