8/8 öppning

Efter den volatila handelssessionen på wall street igår trodde jag vi skulle få en mer avvaktande marknad än vad som kan ses idag. Index tjurrusar upp över 1% direkt vid öppning. Min uppfattning av reaktionerna på wall street igår är att den stillaliggande räntan var det sämsta som kunde hända. Samtidigt var det förväntat. Varför börsen steg var enligt min mening enbart av tekniska aspekter. Pullbacken efter de tidigare fallen var inte färdiggjord. Ben Bernanke visar i och med den oförändrade räntan att han tycker att wall street själva får ta hand om sina problem. Det är inte FED:s jobb att städa efter klumpiga investerare. De senaste två dagar som indexen i USA stigit har varit på betydligt mindre volym än när säljet tryckt ned index. Alltså släpper säljarna upp köparna för att sedan gå in så snart pullbacken är färdig och trycka ned indexen igen. Detta gör också att jag är mer och mer övertygad om att det är en "bear market" vi är på väg in i. Men då måste den nu gjorde bottnen passeras i underkant. Likadant ser det ut på vår egen börs 1200 nivån måste passeras innan vi kan säga att vi är i en konfirmerad nedtrend. Fast det faktum att alla glidande medelvärden pekar nedåt gör mig mer övertygad om att det scenario kommer utspelas. Normalt är också hösten den sämsta tid för börsen. Jag känner mig som en evig pessimist men faktum är att det ser inte ljust ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0